Inschrijving DDMA Customer Data Awards 2025 geopend

De inschrijving voor de DDMA Customer Data Awards 2025 is officieel geopend. Voor de 19e keer gaat DDMA op zoek naar de meest vooruitstrevende organisaties in Nederland op het gebied van datagedreven marketing en klantgerichtheid. Organisaties kunnen tot en met 18 september 2025 hun case indienen in één van de twee categorieën: Data Transformation of Data Innovation. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens DDMA NEXT op 27 november in Hotel Arena in Amsterdam. Cases kunnen worden ingediend via ddmanext.nl/customer-data-awards.

De awards voor organisaties die het verschil maken met klantdata

De DDMA Customer Data Awards zijn dé prijzen voor organisaties die klantdata met succes inzetten om klantrelevantie, efficiëntie en groei te realiseren. Van AI-gedreven oplossingen tot organisatiebrede datastrategieën: de vakjury kijkt naar rendement, strategische verankering en klantimpact. In voorgaande jaren vielen onder meer Rituals, Intergamma, Rabobank, Eneco en HEMA in de prijzen.

Twee categorieën

De awards worden uitgereikt in twee categorieën:

  • Data Transformation Award: voor organisaties die klantdata structureel inzetten binnen alle lagen van de organisatie – van marketing en IT tot legal en sales.
  • Data Innovation Award: voor innovatieve toepassingen van klantdata binnen één of enkele onderdelen van de organisatie, zoals een specifiek kanaal, product of proces.

Twee evenementen: Digital Talk én DDMA NEXT

Het awardtraject bestaat uit twee evenementen. Op 11 november 2025 presenteren de genomineerden hun case tijdens een gratis toegankelijk online event: de DDMA Digital Talk: De Beste Customer Data Awards van 2025. Daar kunnen geïnteresseerden zich nu al voor aanmelden.

Twee weken later, op 27 november, worden de winnaars feestelijk bekendgemaakt tijdens het toonaangevende marketingcongres DDMA NEXT in Amsterdam. Tickets hiervoor zijn binnenkort beschikbaar via ddmanext.nl.

“Met de DDMA Customer Data Awards zetten we organisaties in de spotlights die écht stappen zetten met klantdata. Of het nu gaat om slimme innovaties of grootschalige transformaties: deze awards vieren de impact van data op klantgericht werken.”
Judith Oude Sogtoen, directeur DDMA

Voordelen voor deelnemers (en hun bureau)

Naast erkenning en zichtbaarheid profiteren deelnemers van waardevolle feedback van de vakjury, media-aandacht, benchmarkingmogelijkheden en de kans om best practices te delen met de sector. Ook voor bureaus biedt deelname grote voordelen: een nominatie straalt af op het bureau en maakt je aantrekkelijk voor nieuw talent en potentiële klanten.

Arnold van het Nederend nieuwe juryvoorzitter DDMA Customer Data Awards

Arnold van het Nederend, Director Customer Personalisation & Analytics bij KPN, is benoemd tot de nieuwe voorzitter van de vakjury van de DDMA Customer Data Awards. Na vier jaar als jurylid neemt hij nu het stokje over van Frank de Beun. Met zijn scherpe blik, tomeloze energie en passie voor datagedreven marketing, is hij klaar om de lat opnieuw hoog te leggen.

“Na 4 jaar als jurylid wilde ik graag voorzitter worden om mijn enthousiasme voor data-driven marketing uit te dragen en te zorgen voor positief kritisch en scherp jurywerk. Superblij met de kans om deze fraaie rol vorm te mogen geven!”

Arnold combineert een liefde voor data met een brede commerciële verantwoordelijkheid: hij stuurt bij KPN onder andere op personalisatie in omnichannel campagnes en commerciële analyses. In zijn privéleven is hij minstens zo veelzijdig als professioneel – met een druk gezinsleven en hobby’s variërend van hardlopen, voetballen, schaken, varen en motorrijden tot klussen en reizen.

“De Customer Data Awards zijn natuurlijk de allermooiste prijs waar data en marketing samenkomen. Als oud-winnaar weet ik hoe ongelooflijk veel de prijs heeft betekent. Niet alleen als erkenning maar ook als motivatie voor het team en senior management om door te blijven ontwikkelen.”

Over de jury van 2025

Naast Arnold van het Nederend bestaat de jury dit jaar uit een mix van ervaren data- en marketingprofessionals uit uiteenlopende sectoren:

  • Lisette Gouda (ANWB)
  • Bas Karsemijer (DataOps House)
  • Ewout Vis (Ewout Vis Data & Analytics)
  • Coen Wiers (Rabobank)

Inschrijving opent 10 april 2025

Wil je meedingen naar de felbegeerde titel en jouw organisatie op de kaart zetten als koploper in het effectief en verantwoord inzetten van klantdata? Dan is dit je kans. De inschrijving voor de Customer Data Awards 2025 opent op donderdag 10 april 2025.

Rituals, Intergamma, viaBovag.nl en FrieslandCampina Professional genomineerd voor de DDMA Customer Data Awards 2024

De genomineerden voor de DDMA Customer Data Awards zijn bekend. In de categorie Innovation strijden Rituals, Intergamma, viaBovag.nl en FrieslandCampina Professional om de winst. De categorie Data Transformation wordt niet uitgereikt. Op 12 november presenteren alle genomineerden  hun case tijdens een speciale Digital Talk, op 28 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens DDMA NEXT.

Juryvoorzitter Frank de Beun, CEO van The Data Agency: We zijn ontzettend blij met het grote aantal inzendingen dit jaar. Het resultaat mag er zijn. De jury feliciteert Rituals, Intergamma, viaBovag.nl en FrieslandCampina Professional van harte met hun nominatie in de categorie Innovation. In de categorie Data Transformation zijn we er niet uitgekomen. In deze categorie kijken we onder meer naar de volwassenheid van de gehele organisatie op het gebied van datastrategie, technologie en datagedreven cultuur. De inzendingen voldeden dit jaar niet aan deze criteria en hierdoor kunnen we deze award niet uitreiken. Desalniettemin zijn er nu vier inhoudelijk zeer sterke innovatiecases genomineerd, waar iedereen veel inspiratie uit kan halen. We kijken daarom erg uit naar de Digital Talk op 12 november, waar de genomineerde organisaties hun cases aan een breed publiek mogen presenteren.

De DDMA Customer Data Awards worden dit jaar voor de 18e keer uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. Naast juryvoorzitter Frank de Beun bestaat de vakjury uit Lisette Gouda (ANWB), Arnold van het Nederend (KPN), Ewout Vis (Ewout Vis Data & Analytics), Ceesjan de Vos (Ternair Marketing Cloud) en Bas Karsemeijer (DataOps House & ShelfSupervisor ).

Presentaties en uitreiking

De DDMA Customer Data Awards zijn dit jaar wederom onderdeel van twee DDMA-evenementen. Allereerst lichten de genomineerden uitgebreid hun cases toe tijdens een speciale Digital Talk op 12 november. Registratie is gratis en voor iedereen toegankelijk.  De uitreiking volgt tijdens DDMA NEXT op 28 november. Tijdens dit event voor beslissers in Capital C in Amsterdam deelt de winnaar ook hun bekroonde aanpak met de bezoekers.

Inschrijving DDMA Customer Data Awards 2024 geopend

Op 28 november tijdens DDMA Next worden voor de 18e keer de DDMA Customer Data Awards uitgereikt. De organisaties die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol toepassen, vallen uiteindelijk in de prijzen. Dit jaar maken deelnemers kans in 2 prijscategorieën: de Data Transformation Award en de Innovation Award. Organisaties kunnen vanaf vandaag een case indienen (deadline: 24 september) via customerdataawards.nl.

De DDMA Customer Data Award is dé competitie voor teams en organisaties die zichzelf op de kaart willen zetten als autoriteit op het gebied van de inzet van klantdata. De cases worden door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. De winnaars volgen in de voetsporen van onder meer Eneco, Rabobank, Vattenfall, HEMA, ANWB, KPN, ING en WNF.

Nieuwe prijscategorieën: Data Transformation en Innovation

Dit jaar introduceert de organisatie twee nieuwe categorieën: Data Transformation en Innovation. De categorie Data Transformation is geschikt voor organisaties die data en analytics binnen hun gehele bedrijfsvoering hebben geïmplementeerd. In de categorie Innovation kunnen cases worden ingediend door organisaties die data hebben toegepast op één of een aantal specifieke uitdagingen binnen de organisatie. Voor meer informatie over de categorieën zie: customerdataawards.nl/awards

Een online event en de uitreiking op DDMA NEXT

Het verloop van de Awards is, net als vorig jaar, verdeeld over twee evenementen: een online event (12 november) én de uitreiking op DDMA Next (28 november). Tijdens het online event lichten de genomineerden in beide categorieën uitgebreid hun case toe en gaan daarbij in op hun baanbrekende strategieën en data-oplossingen. Kortom, een ware goudmijn voor iedere dataspecialist die graag op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen in het veld. Je kunt je hiervoor nu al – helemaal gratis – registreren via: customerdataawards.nl/aanmelden-digital-talk-2024

De uitreiking vindt plaats tijdens het congres DDMA Next op 28 november, waarop bezoekers dus niet alleen kunnen rekenen op een feestelijke bekroning van de winnaars, maar ook op een inspirerend programma in teken van de toekomst van data-driven marketing. Tickets hiervoor zijn binnenkort beschikbaar.

Over DDMA

DDMA is de grootste branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service. Wij zijn een netwerk van adverteerders, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data op een innovatieve en verantwoorde manier inzetten voor interactie met consumenten. Met kennis en advies helpen wij onze leden datagedreven en klantgericht te werken, een visie op datagebruik te ontwikkelen en om te gaan met wettelijke veranderingen. Ook geven we onze leden een stem in Den Haag en Brussel en professionaliseren we de sector door het ontwikkelen van zelfregulering. Ga voor meer informatie naar: ddma.nl.

Eneco, Louwman, Omoda en Het Concertgebouw genomineerd voor de DDMA Customer Data Awards 2023

De genomineerden voor de DDMA Customer Data Awards zijn bekend. In de categorie Enterprise strijden Eneco en Louwman om de winst. In de categorie Data Challenger gaan Omoda en Het Concertgebouw de strijd met elkaar aan. Op 7 november presenteren alle genomineerden hun case tijdens een speciale Digital Talk, op 30 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens DDMA NEXT.

Juryvoorzitter Frank de Beun, CEO van The Data Agency: “Het data-driven marketingvak wordt steeds volwassener en dat zien we terug in de inzendingen. Dat brengt ons als jury in de ideale positie om de lat steeds hoger te leggen en extra kritisch te kijken. Wat ons dit jaar vooral opviel dat het niveau van de Challengers steeds hoger wordt. Je ziet dat dat kleinere organisaties nu echt een inhaalslag maken ten opzichte van de corporates. We kijken dan ook enorm uit naar de uitgebreide toelichting van de cases online op 7 november én de uitreiking op 30 november tijdens DDMA NEXT.”

De DDMA Customer Data Awards worden dit jaar voor de 17e keer uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. Naast juryvoorzitter Frank de Beun bestaat de vakjury uit Lisette Gouda (ANWB), Arnold van het Nederend (KPN), Ewout Vis (Ewout Vis Data & Analytics), Ceesjan de Vos (Ternair Marketing Cloud) en Bas Karsemeijer (DataOps House & ShelfSupervisor).

Presentaties en uitreiking

De DDMA Customer Data Awards worden dit jaar via twee evenementen uitgereikt. Allereerst lichten de genomineerden uitgebreid hun cases toe tijdens een speciale Digital Talk op 7 november. Registratie is gratis en voor iedereen toegankelijk.  De uitreiking van de prijzen vindt plaats tijdens DDMA NEXT op 30 november. Tijdens dit event voor beslissers in Capital C in Amsterdam delen de winnaars ook hun bekroonde aanpak met de bezoekers.

Inschrijving DDMA Customer Data Awards 2023 geopend

Op 30 november tijdens DDMA Next worden voor de 17e keer de DDMA Customer Data Awards uitgereikt. De organisaties die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol toepassen, vallen uiteindelijk in de prijzen. Dit jaar maken deelnemers kans in maar liefst 3 prijscategorieën: Enterprise, SME (small-to-medium enterprise) en Data Challenger. Organisaties kunnen vanaf vandaag een case indienen (deadline: 21 september) via customerdataawards.nl.

De DDMA Customer Data Award is dé competitie voor teams en organisaties die zichzelf op de kaart willen zetten als autoriteit op het gebied van de inzet van klantdata. De cases worden door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. De winnaars volgen in de voetsporen van onder meer Rabobank, Vattenfall, HEMA, ANWB, KPN, ING en WNF.

Nieuwe prijscategorieën: Enterprise en SME (small-to-medium enterprise)

Dit jaar introduceert de organisatie twee nieuwe prijscategorieën. In de categorie Enterprise (geschikt voor organisaties met een omzet van 100 miljoen euro of meer) laten zien hoe zij data en analytics binnen hun gehele bedrijfsvoering hebben geïmplementeerd. Hetzelfde kunnen organisaties met lagere omzetten in de categorie SME (geschikt voor organisaties met een jaarlijkse omzet van minder dan 100 miljoen euro). Daarnaast wordt uit alle genomineerden van deze categorieën gestemd voor de publieksprijs.

Tot slot kunnen organisaties (van elke omzetgrootte) een case indienen voor de Data Challenger Award, geschikt voor organisaties die het gebruik van data hebben toegepast op een specifieke uitdaging of onderdeel binnen hun organisatie. Bekijk alle categorieën via: customerdataawards.nl/awards

Een online talkshow en de uitreiking op DDMA NEXT

Het verloop van de Awards vindt dit jaar net even anders plaats dan gebruikelijk en is verdeeld over twee evenementen: een online talkshow (7 november) én de uitreiking op DDMA Next (30 november). Tijdens de online talkshow lichten de genomineerden in de categorie Enterprise en SME uitgebreid hun case toe en gaan daarbij in op hun baanbrekende strategieën en data-oplossingen. Kortom, een ware goudmijn voor iedere dataspecialist die graag op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen in het veld.

De uitreiking vindt plaats tijdens het congres DDMA Next, waarop bezoekers dus niet alleen kunnen rekenen op een feestelijke bekroning van de winnaars, maar ook op een inspirerend programma in teken van de toekomst van data-driven marketing. Tickets hiervoor zijn binnenkort beschikbaar.

Rabobank wint de DDMA Customer Data Award 2022, Vattenfall sleept Data Challenger Award binnen, Leen Bakker wint publieksprijs

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2022 is vandaag bekendgemaakt tijdens een speciale talkshow. Rabobank trok aan het langste eind en wist de felbegeerde hoofdprijs binnen te slepen, ten koste van Leen Bakker en Randstad Groep Nederland. Vattenfall sleepte de nieuwe Data Challenger Award in de wacht. De publiekprijs ging dit jaar naar Leen Bakker waarvoor het studiopubliek en de kijkers live voor konden stemmen.

Winnaar Customer Data Award: Rabobank

Rabobank heeft een centraal klantbeeld gecreëerd waarin klantdata en klantgedrag op individueel niveau is verzameld. Op basis van AI wordt per klant bepaald wat de meest relevante boodschap is uit het portfolio aan (marketing) boodschappen en vervolgens via alle inbound en outbound kanalen beschikbaar gesteld. Volgens de jury illustreert de case een uitdaging waar alle grootbanken voor staan: hoe zorg je voor relevante, persoonlijke en consistente communicatie over alle kanalen heen. Rabobank is er in geslaagd om deze uitdaging te tackelen. De compleetheid en precisie waarmee deze case is uitgevoerd is opvallend, over elk detail is goed nagedacht.

Ingrid van der Chijs & Coen Wiers (Rabobank): ‘Om in een groot, complex bedrijf als Rabobank zulke grote stappen te kunnen zetten móét je het echt samen doen. Deze prijs is dan ook een groot compliment aan ons team en wat we de afgelopen jaren met ons AI marketingbrein hebben neergezet. We bestaan al 125 jaar en in die tijd is de wereld enorm veranderd maar hiermee laten we zien dat we ook digitaal nog steeds persoonlijk kunnen zijn en dichtbij onze klanten staan. We zijn ontzettend blij dat de jury dat op prijs weet te stellen.’

Winnaar Data Challenger Award: Vattenfall

Om klanten te helpen met energie besparen en verduurzamen heeft Vattenfall de Energie App ontwikkeld. Door data en AI in te zetten krijgen klanten inzicht in hun persoonlijke situatie en verbruik en hoe die zich verhoudt tot vergelijkbare klanten. Met relevante tips en projecties hoe de persoonlijke situatie eruitziet na een besparing of investering worden klanten aangemoedigd te verduurzamen. Volgens de jury is de case van Vattenfall actueler dan ooit als gevolg van de energiecrisis waarin we ons bevinden. Vattenfall heeft aangetoond hoe je succesvol data omzet naar inzicht en aanzet tot actie.

Florine Klop (Vattenfall): ‘Het is echt een eer om de allereerste winnaar te zijn van de DDMA Data Challenger Award. Een prachtige prijs voor alle teams binnen Vattenfall die aan deze case gewerkt hebben en onze klanten geholpen hebben met verduurzamen – zeker in de huidige energiecrisis waarin besparen op je rekening relevanter dan ooit is. We zijn ontzettend blij dat de jury dit erkent en beloont.’

Winnaar Publieksprijs: Leen Bakker

Ondernemerschap. Dat typeert volgens de jury waarschijnlijk het beste de aanpak en werkwijze die Leen Bakker in deze customer datacase heeft toegepast. Met oog voor resultaat en focus op wat werkt in een branche die graag klantgerichter wil communiceren, maar waarin ook een sterke offline- en salescultuur heerst, heeft Leen bakker indrukwekkende stappen gezet.

Matthijs Moeken (Leen Bakker): ‘Het was een fantastische ervaring om bij de uitreiking te zijn en een eer om de case te mogen delen. Dat het een nog grotere eer is dat dit dan beloont wordt met de publieksprijs spreekt natuurlijk voor zich. Uiteraard vooral voor het kleine team dat hun harde werk, bloed, zweet en tranen hiermee in de prijzen ziet vallen. Ook een groot compliment aan ons bureau Merkle om van deze case een succes te maken. Je ziet ons de komende jaren terug met nog mooiere cases.’

Leen Bakker, Rabobank en Randstad genomineerd voor DDMA Customer Data Award 2022

De jury heeft Leen Bakker, Rabobank en Randstad genomineerd voor de DDMA Customer Data Award 2022. Daarnaast zijn Vattenfall, Kliniek ViaSana en Goossens Wonen & Slapen genomineerd voor de Data Challenger Award, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt. Net als vorig jaar presenteren de genomineerden op donderdag 1 december hun case op een speciale hybride editie van de awardshow, met als slotstuk de bekroning van de winnaars. Tickets zijn verkrijgbaar via: customerdataaward.nl

Juryvoorzitter Frank de Beun, CEO van The Data Agency: ‘We zien dat de ingezonden cases professioneler en completer worden. Dit jaar was de algehele kwaliteit van de inzendingen bij zowel de Customer Data Award, als de Data Challenger Award hoog, en dat maakt het ons als jury niet makkelijk. Dit jaar hebben we extra gelet op de impact op de klant en uiteraard het rendement van de case, maar vooral ook op hoe de case onderdeel uitmaakt van de organisatie in combinatie met de maturiteit van de medewerkers. Wij kijken uit naar de eerste hybride uitreiking, dus online te volgen én – weer voor het eerst in 3 jaar – een live publiek.’

De DDMA Customer Data Award wordt dit jaar voor de 16e keer uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. Naast juryvoorzitter Frank de Beun bestaat de vakjury uit Lisette Gouda (ANWB), Arnold van het Nederend (KPN), Ewout Vis (Ewout Vis Data & Analytics), Ceesjan de Vos (Vakmedianet) en Bas Karsemeijer (HEMA).

Over de Data Challenger Award

Dit jaar introduceert de organisatie een nieuwe prijscategorie: de Data Challenger Award. Deze categorie is geschikt voor organisaties – klein of groot – die het gebruik van data (nog) niet integraal binnen het marketingdomein hebben kunnen implementeren, maar wél echt impact hebben laten zien op een specifieke uitdaging of onderdeel binnen hun organisatie. Tijdens de uitreiking presenteert de winnaar van de Data Challenger Award de ingediende case.

Een hybride uitreiking

De uitreiking vindt dit jaar voor het eerst plaats in hybride vorm. Dat betekent dat bezoekers de uitreiking fysiek kunnen bijwonen, of online kunnen volgen via een livestream (gratis). In elke vorm kunnen bezoekers rekenen op een wervelend programma met de presentaties van de genomineerden, met als spektakelstuk de bekroning van de winnaars.

Over DDMA

DDMA is de grootste branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service. Wij zijn een netwerk van adverteerders, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data op een innovatieve en verantwoorde manier inzetten voor interactie met consumenten. Met kennis en advies helpen wij onze leden datagedreven en klantgericht te werken, een visie op datagebruik te ontwikkelen en om te gaan met wettelijke veranderingen. Ook geven we onze leden een stem in Den Haag en Brussel en professionaliseren we de sector door het ontwikkelen van zelfregulering. De Customer Data Award is een initiatief van de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement.  De DDMA Customer Data Award wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren: Google, Cmotions en The Data Agency.

Inzendingen Customer Data Award 2022 geopend

Op 1 december 2022 wordt met de DDMA Customer Data Award 2022 voor de 16e keer de organisatie bekroond die het integraal managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Daarnaast wordt er een nieuwe prijscategorie geïntroduceerd: de Data Challenger Award. Cases kunnen vanaf vandaag tot en met 5 oktober worden ingediend via customerdataaward.nl.

De DDMA Customer Data Award is dé competitie voor teams en organisaties die zichzelf op de kaart willen zetten als autoriteit op het gebied van de inzet van klantdata. De cases worden door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. De winnaar volgt in de voetsporen van onder meer HEMA, ANWB, KPN, ING en WNF. Naast de Customer Data Award en de Data Challenger Award wordt er dit jaar ook wederom gestemd voor de publieksprijs.

Nieuwe prijscategorie: De Data Challenger Award

Dit jaar introduceert de organisatie een nieuwe prijscategorie: De Data Challenger Award. Deze categorie is geschikt voor organisaties – klein of groot – die het gebruik van data (nog) niet integraal binnen het marketingdomein hebben kunnen implementeren, maar wél echt impact hebben laten zien op een specifieke uitdaging of onderdeel binnen hun organisatie. Inzendingen kunnen dus ook bestaan uit projecten waarvan een organisatiebrede uitrol nog moet plaatsvinden. Een aantal voorbeelden ter verduidelijking:

  • Een zelflerende chatbot op een deel van het inkomende traffic
  • Een AI-toepassing om boodschappen bij een supermarkt te bestellen via een bestel-app

Livestream de uitreiking

Net als vorig jaar is de uitreiking via een livestream te volgen. Kijkers kunnen met de introductie van de Data Challenger Award rekenen op een uitgebreid programma met inspirerende presentaties van de genomineerden, interessant voor specialisten die werken aan kleinere klantdata-projecten of aan volwassen datastrategieën. Aan het eind van de livestream worden de winnende cases bekendgemaakt en de awards uitgereikt.

HEMA wint de DDMA Customer Data Award 2021

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2021 is vandaag bekend gemaakt tijdens een live talkshow. HEMA maakte de meeste indruk op de jury en sleepte de felbegeerde hoofdprijs in de wacht. Het Hollandse warenhuis troeft daarmee de andere genomineerde organisaties Corendon en VodafoneZiggo af. De publieksprijs ging eveneens naar HEMA, waarvoor kijkers  dit jaar voor het eerst live konden stemmen.

Juryvoorzitter Kees Groenewoud: “De grote uitdaging voor HEMA was het verhogen van de klantbeleving en de omzet door een relevant productaanbod tot stand te brengen,  met bijbehorende communicatie en daarnaast een doordacht kanaalgebruik op basis van concrete klantinzichten. En dat op een manier dat deze werkwijze onderdeel kon worden van de dagelijkse manier van werken. En dat verdient veel waardering. Met de case maakt HEMA op een overtuigende manier duidelijk dat ze hierin aan het slagen zijn. HEMA adresseert in deze case alle uitdagingen die hierbij rol spelen: professioneel data management, zowel technisch als organisatorisch, doordachte inzichten vanuit effectieve analyses en daarnaast een agile maar toch robuste infrastructuur die dit alles mogelijk ondersteunt. Complimenten voor deze winnende case!”

Case HEMA: van datasilo’s naar een centraal klantbeeld

In de afgelopen 3 jaar heeft HEMA zijn versnipperde datastrategie hervormd en gewerkt naar een centraal klantbeeld. Inmiddels is data geen ‘black box’ meer op de IT-afdeling, maar is data ook beschikbaar binnen de business. Belangrijkste resultaten: nieuwe kansen voor BI, analytics en data science, een betere bescherming van gegevens en een hogere omzet per jaar.

Bas Karsemeijer, Head of Data & Analytics bij HEMA: “Het is echt een beloning dat jury onze case en het harde werk dat daarmee gepaard is gegaan, heeft gewaardeerd. Het is natuurlijk een effort van alle teams binnen HEMA. En natuurlijk helemaal fantastisch dat de kijkers thuis de keuze van de jury hebben bevestigd door ons te kiezen voor de publieksprijs.”

Over de DDMA Customer Data Award

De DDMA Customer Data Award werd dit jaar uitgereikt op donderdag 2 december 2021 in De Hallen Studios in Amsterdam tijdens de Online DDMA Talkshow: de Beste Customer Data Cases van 2021. Bezoekers konden via een livestream live meekijken. De talkshow en de bijbehorende award zijn initiatieven van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden georganiseerd door de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement en mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren.

Bekijk hier de hele talkshow terug

DDMA maakt genomineerden voor de DDMA Customer Data Award bekend

Van alle inzendingen heeft de jury HEMA, Corendon en VodafoneZiggo genomineerd voor de DDMA Customer Data Award 2021. Net als vorig jaar presenteren de drie genomineerden op donderdag 2 december hun case op een speciale online editie van een awardshow met een bomvol programma, met als slotstuk de bekroning van de winnaar. Meer informatie over hoe je deze editie van de awardshow kan bijwonen wordt later bekend gemaakt.

Juryvoorzitter Kees Groenewoud, directeur van Cmotions: “De inzendingen dit jaar zijn een illustratie van het feit dat we definitief voorbij de basis zijn als het gaat om ‘data gestuurd werken en data gestuurde marketing’. Duidelijk zichtbaar is dat er niet alleen gekeken wordt naar procesoptimalisatie met data, maar ook de strategische impact van data gestuurd werken op klant en organisatie. De cases van dit jaar laten een mooie mix zien van deze twee invalshoeken. Ook dit jaar zien we weer een inspirerende mengeling van kanaalsturing, personalisatie en relevantie.”

De DDMA Customer Data Award wordt dit jaar voor de vijftiende keer uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. Naast juryvoorzitter Kees Groenewoud bestaat de vakjury uit Arnold van het Nederend (KPN), Ewout Vis (Ewout Vis Data & Analytics), Ceesjan de Vos (Vakmedianet) en Emiel Begthel (ANWB).

Winnaar 2020

Vorig jaar sleepte ANWB de hoofdprijs in de wacht en voegde zich bij andere oud-winnaars KPN, KNVB, Vakmedianet en Sanoma. ANWB wist met een centrale personalisatie-aanpak gericht op ANWB-leden vanuit 7 centraal gepersonaliseerde kanalen de jury te overtuigen en liet daarmee de andere genomineerde cases van DPG Media en Jumbo Supermarkten achter zich.

De DDMA Customer Data Award wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren: EDM en GeoMarktprofiel.

Inzendingen Customer Data Award 2021 geopend

Op 2 december 2021 wordt met de DDMA Customer Data Award 2021 voor de 15e keer de organisatie bekroond die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succes weet toe te passen. Cases kunnen vanaf vandaag tot en met 3 mei worden ingediend via customerdataaward.nl.

De DDMA Customer Data Award is dé competitie voor ambitieuze dataspecialisten. De cases worden door een onafhankelijke vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. De winnaar volgt in de voetsporen van onder meer ANWB, Sanoma, KPN, ING, WNF en NUON. Naast de reguliere award wordt er dit jaar ook een publieksprijs uitgereikt.

Online uitreiking

Net als vorig jaar vindt de uitreiking van de Customer Data Award 2021 online plaats. Hoe en in welke vorm de uitreiking exact eruit gaat zien wordt later bekend gemaakt. Bezoekers kunnen in ieder geval rekenen op een programma bomvol kennis en inspirerende case-presentaties van de genomineerden, met als slotstuk de bekroning van de beste klantdata-case van het jaar.