Nieuwe regels, nieuwe realiteit in advertising: zo benut je als marketeer de mogelijkheden in 2025

Dirk Melief & Frank de Vries

Het internet is al lang niet meer het wilde westen van de jaren negentig. Grote platformen staan anno 2024 onder steeds strengere regels. Denk hierbij in het bijzonder aan de Europese Digital Services Act, Digital Markets Act en AI Act. Deze nieuwe wetgeving vereist meer transparantie in online reclame, verbiedt self-preferencing en stelt hoge eisen aan AI en aanbevelingssystemen. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor het verdienmodel van onder meer Google en Meta. Maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de niet-geringe gevolgen voor adverteerders. De grote vraag is dan ook: hoe bereik je de consument nog effectief? Tijdens deze sessie bespreken we de nieuwe speelruimte voor marketeers in 2025, met concrete inspiratie om optimaal in te spelen op deze veranderende digitale realiteit. 

Dirk Melief

Senior director Digital & Data MarketingArtefact

Dirk Melief is als senior director Digital & Data Marketing werkzaam bij het internationale databureau Artefact. Daar geeft hij leiding aan een 25-koppig team dat zich richt op uiteenlopende klanten in e-commerce, FMCG, retail, B2B en travel. Dirk heeft meer dan 12 jaar ervaring in Data & Digital Marketing, met ervaring aan zowel de klantzijde (onder meer bij Essent), de tech-zijde (Google) én de agency-zijde.

Frank de Vries

Teamlead en senior legal counselDDMA

Frank de Vries is teamlead en senior legal counsel bij DDMA, waar hij leden in de volle breedte ondersteunt: van post, telemarketing, email, tot digital advertising, – measurement en AI. Hij heeft het in bijzonder aandacht voor de verantwoorde inzet van technologie. Daarnaast richt Frank zich op public affairs en het versterken van de samenwerking met toezichthouders, ministeries en Europese instituten.