Sanoma wint Customer Data Award

Brancheorganisatie DDMA heeft gisteravond de Customer Data Award 2015 uitgereikt aan Sanoma. De award is een waardering voor de succesvolle wijze waarop Sanoma klantgegevens inzet om producten te verbeteren en content te personaliseren. Met de overwinning laat het mediabedrijf de drie overige genomineerden Emté, KPN en V&D achter zich.

Ewout Vis, Manager Marketing Intelligence & Big Data bij Sanoma: ‘De Customer Data Award is een geweldige waardering voor het hele datateam van Sanoma. Het laat zien dat data niet over nulletjes en eentjes gaat, maar over mensen. Mensen zitten niet continu te wachten op advertenties, dus het is de kunst om relevant te zijn. De enige manier waarop je dat kan doen, is door data-driven te werken. We combineren het surfgedrag van mensen in ons netwerk van meer dan 60 merken met onder meer abonnementsgegevens van onze tijdschriften, GPS-data, interesseprofielen en weerinformatie en tonen gebruikers op basis daarvan gepersonaliseerde content. Na een test bij VT Wonen rollen we deze aanpak nu uit over alle merken van Sanoma. We zagen namelijk niet alleen de aantallen kliks stijgen, maar ook de omzet groeien.’

Data is de toekomst
Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Awards: ‘De aanpak van Sanoma is een perfect voorbeeld van hoe je data in kunt zetten, zodat zowel het bedrijf als de klant er voordeel van heeft. Marketing heeft alles te maken met personaliseren en relevant zijn en dus moet je als organisatie data omarmen. Sanoma loopt voor in deze ontwikkeling en toont tevens de nodige durf. Daarbij is Sanoma ook open naar consumenten over hoe wordt omgegaan met de verzamelde data. Een winnende combinatie.’

Diana Janssen, directeur van DDMA: ‘Namens DDMA feliciteer ik Sanoma met het winnen van de Customer Data Award. Ik ben er trots op dat deze innovatieve cases een podium krijgen tijdens de DDMA Data Dag. Ze laten zien dat creatief gebruik van data de ROI daadwerkelijk vergroot.’

Datadag 2015
Als winnaar van de Customer Data Award presenteert Ewout Vis de Sanoma-case op de DDMA Data Dag, die vandaag, woensdag 18 november, plaatsvindt. Ook de andere genomineerden spreken en daarnaast laten experts als Arent van ’t Spijker van Blinklane Consulting, Joris Merks-Benjaminsen van Google en Roy Scheerder van Transavia zien hoe organisaties nieuwe kansen creëren door innovatief en intelligent gebruik van klantdata.

ING wint de Customer Data Award 2013

Tijdens het DDMA congres Data en Dialoog in de praktijk 2013 heeft ING donderdag 7 november de Customer Data Award 2013 in ontvangst genomen. De revolutionaire wijze waarop ING haar klantgegevens op operationeel en strategisch niveau heeft ingericht waren voor de vakjury doorslaggevende factoren. ING liet hiermee overige genomineerden Bol.com, Informa, Landal GreenParks, NS Hispeed en Zilveren Kruis Achmea achter zich.

Erkenning
Martin de Lusenet, Manager Customized Marketing & Customer Intelligence ING: ?Op Maat marketing binnen ING is een data-driven benadering ?pur sang?, die vooral het doel heeft om de klant beter te informeren en te bedienen. Revolutionair, zeker binnen de financiële sector. Bij ons zijn niet de bankwaarde, winst en rendement de belangrijkste parameters die het proces bepalen, maar het response en de NPS. Er is geen bedrijf in Nederland of Europa die op zo?n schaal, in verschillende kanalen, zo ver is gekomen als ING. Het winnen van de Customer Data Award is een geweldige erkenning voor alle effort die wij als organisatie hier in hebben gestoken.

ING als aansprekend voorbeeld
De ING-case is een zeer aansprekend voorbeeld van implementatiekracht en innoverend vermogen. Daarnaast illustreert ING de kracht van het inzetten van meerdere kanalen in een complexe omgeving. Hoewel alle ingezonden cases zeer sterk waren en goed doordacht, scoorde ING op deze punten toch het best. Het niveau van de Customer Data Award 2013 was ongekend hoog waardoor het juryproces erg uitdagend was. De beslissing was in die zin lastig dat we het eigenlijk jammer vonden dat er maar één winnaar kan zijn. Niettemin was uiteindelijk het eindoordeel unaniem en eensluidend.?, aldus juryvoorzitter Kees Groenewoud.

Inspirerende cases
De inspirerende cases van alle genomineerden zijn vanaf dinsdag 12 november aanstaande exclusief te downloaden in de online kennisbank van DDMA. Dé plek waar marketeers terecht kunnen voor referentiemateriaal, feiten en cijfers. De kennisbank biedt cases/presentaties, onderzoek, branchecijfers, cursussen/opleidingen en vakinspiratie op het gebied van dialoogmarketing.