ANWB winnaar DDMA Customer Data Award 2020

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2020 is vandaag bekend gemaakt. ANWB wist dit jaar de jury het meest te imponeren en ging er met de hoofdprijs vandoor. De vereniging liet daarmee de andere genomineerde organisaties DPG Media en Jumbo Supermarkten achter zich.

Juryvoorzitter Kees Groenewoud: “De organisatorische breedheid van het programma heeft zeker bijgedragen aan het feit dat ANWB uiteindelijk als winnaar uit de bus is gekomen. Met een grote ‘kanaalbewustheid’ (zeven verschillende kanalen worden gekoppeld) heeft ANWB besloten een cultuurverandering te willen ondergaan gericht op het zo persoonlijk mogelijk benaderen van de leden. Met dit programma zal de ANWB de komende jaren kunnen voortbouwen, gebruikmakend van een goed en degelijk doordacht architectuurmodel. Was voorheen de businessline het uitgangspunt voor marktbewerking, zijn dat nu de individuele leden én de beschikbare data over deze leden. ANWB heeft op overtuigende manier laten zien, dat dit programma, met ‘relevantie’, naast ‘persoonlijk’, als tweede sleutelwoord, wel degelijk aan het slagen is en dus inmiddels een succes genoemd kan worden.”

ANWB: Persoonlijk communiceren met 4,7 miljoen leden

Om de dienstverlening aan haar 4,7 miljoen leden te verbeteren en 24/7 te bedienen heeft ANWB gekozen voor een centrale personalisatie-aanpak. Inmiddels bedient ANWB leden gericht vanuit 7 centraal gepersonaliseerde kanalen.

Emiel Begthel, programmamanager personalisatie bij ANWB: “Ik ben ontzettend trots dat wij als ANWB de Customer Data Award 2020 mogen ontvangen. Mooi dat we door middel van data onze dienstverlening richting leden kunnen verbeteren en steeds relevanter kunnen maken. Het helpen van onze leden is immers waar we het allemaal voor doen.”

Over de DDMA Customer Data Award

De DDMA Customer Data Award, die normaal gesproken eerder in het jaar wordt uitgereikt, werd dit jaar uitgereikt op dinsdag 1 december in Studio Stream in Utrecht tijdens de speciale Digital Talk: de beste customer data cases van 2020. Bezoekers konden vanuit huis live meekijken via een livestream. De Digital Talk en de bijbehorende award zijn initiatieven van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en worden georganiseerd door de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement en worden mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren.

Customer Data Award 2020 verplaatst naar 1 december 2020 en in digitale vorm

De eerder verschoven DDMA Customer Data Award Night, is opnieuw verplaatst naar 1 december 2020 en gaat door in een alternatieve, digitale vorm. Dat betekent dat de genomineerden ANWB, DPG Media en Jumbo Supermarkten nog iets meer geduld moeten hebben voor zij horen wie de felbegeerde prijs in ontvangst mag nemen.

Nu live evenementen er voorlopig niet inzitten, organiseren we ter vervanging van de Customer Data Award Night 2020 een speciale Digital Talk: ‘De beste customer data cases van 2020’  op dinsdag 1 december (15:30-17:00). Tijdens deze Digital Talk gaat presentator Ronnie Overgoor in gesprek met de genomineerden en presenteren de genomineerden hun case. Kortom, een online sessie bomvol kennis, inspirerende pitches en diepgaande gesprekken. Aan het einde van de sessie bekronen wij dan alsnog de beste klantdata-case van het jaar en reiken we de award uit, uiteraard met inachtneming van alle maatregelen.

De DDMA Customer Data Award wordt dit jaar voor de veertiende keer uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn door een vakjury getoetst aan de hand van criteria als analyse, segmentatie, datakwaliteit, datagebruik en data-integratie. De vakjury bestaat uit juryvoorzitter Kees Groenewoud (Cmotions), Marcel van der Marck (Mylon), Ewout Vis (Sanoma), Ceesjan de Vos (Vakmedianet) en Harm Olde (KPN).

De DDMA Customer Data Award 2020 wordt gesponsord door Cmotions, Datalogue, EDM, ORTEC en SearchResult.

Het nieuwe adverteren: cookieloos je potentiële klanten bereiken

De wereld van cookies staat zwaar onder druk. Zowel Safari als Firefox blokkeren de veelbesproken volgcookies en ook Google heeft aangegeven cookies van derden automatisch te gaan blokkeren. Dit heeft grote gevolgen voor adverteerders en publishers, aangezien deze drie browsers gezamenlijk goed zijn voor ruim 80% van het webverkeer. Wil een adverteerder via display zijn doelgroep bereiken, dan kunnen cookies daar niet voor worden gebruikt. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om je potentiële klanten cookieloos te bereiken, zoals het focussen op de context van pagina’s of het maken van profielen op basis van data.

Dit artikel is geschreven door Mark van Dam, product manager bij EDM. EDM, dat organisaties helpt te transformeren naar datagedreven klantcontact en hun ‘return on data’ te vergroten, is sponsor van de DDMA Customer Data Award. Deze award wordt op 19 november uitgereikt aan een van de drie genomineerden, ANWB, DPG Media of Jumbo Supermarkten, tijdens een speciale Award Night op het Westergasterrein.

Contextgedreven adverteren

Een goed alternatief voor adverteren met cookies is gebruikmaken van advertenties op basis van de inhoud voor een pagina, bijvoorbeeld reizen, sport of natuur. Adverteerders die video- en displayruimte bij STER (exploitant van de publieke omroepen) willen inkopen kunnen hier al gebruik van maken. Na een testfase heeft STER besloten afscheid te nemen van cookies en over te gaan op contextgedreven advertenties. Een groot voordeel van deze advertentievorm is dat consumenten niet worden vermoeid en verward met cookiebanners die niet altijd even duidelijk zijn. Het is wel wennen, want adverteerders moeten een weg zien te vinden in compleet andere datasets die contextgedreven adverteren met zich mee brengt.

Profielgericht adverteren

Een andere ontwikkeling is dat browsers of uitgevers zelf profielen creëren. Dit kan op twee manieren: door een profiel op te stellen met behulp van het surfgedrag of door een inlog-ID te koppelen aan externe data. Een profiel gebaseerd op surfgedrag verandert constant naar de behoeften van de gebruiker, denk bijvoorbeeld aan het surfgedrag rond de feestdagen of wanneer men zich gaat oriënteren voor een nieuwe auto. Externe data (vanuit bijvoorbeeld een klantendatabase) kan een profiel creëren op basis van kenmerken die voor langere tijd vaststaan, zoals inkomen of gezinssamenstelling. In principe is elke website met een hoog aantal ingelogde gebruikers in staat om in te spelen op deze ontwikkeling, waardoor de afhankelijkheid van grote spelers zoals Google en Facebook minder wordt. Hierdoor kunnen uitgevers zoals DPG Media, maar ook websites zoals Marktplaats, hun platformen beter beheren doordat ze zelf, na toestemming van hun gebruikers, de profielen kunnen creëren.

Een groot voordeel van het gebruik van externe data is de mogelijkheid om (offline) klanten online te herkennen, om deze bijvoorbeeld uit te sluiten bij wervingcampagnes. Zo biedt Marktplaats Custom Audiences aan in samenwerking met EDM, waarbij klantgegevens geanonimiseerd worden gekoppeld aan de opt-in Marktplaats ID’s. EDM is binnen deze dienst matchingpartner en Marktplaats zorgt niet alleen voor de (externe) opt-in data, maar biedt ook een platform aan met meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand.

Conclusie: cookie-less betekent niet target-less

Adverteerders zien de mogelijkheden met cookies mogelijk verdwijnen, maar de ontwikkelingen op het gebied van contextgedreven adverteren maken dit meer dan goed. Zo zorgt contextgedreven adverteren ervoor dat advertenties aansluiten bij de huidige interesse van de consument. Profielen formuleren en vaststellen die passen bij de context van informatie, geeft adverteerders de mogelijkheid intelligente campagnes op te zetten, door bijvoorbeeld het uitsluiten van huidige klanten of targeting op basis van vooraf bepaalde kenmerken.

ANWB, DPG Media en Jumbo genomineerd voor de DDMA Customer Data Award 2020

Uit een recordaantal inzendingen heeft de jury ANWB, DPG Media en Jumbo genomineerd voor de DDMA Customer Data Award 2020. De drie genomineerden presenteren hun case tijdens de DDMA Customer Data Award Night op 19 maart op het Westergasterrein, waar de winnaar bekend wordt gemaakt.

Juryvoorzitter Kees Groenewoud, directeur van Cmotions, ziet de datavolwassenheid bij Nederlandse bedrijven al jaren toenemen: “De ingezonden cases van dit jaar bevestigen deze trend wederom – het niveau ligt hoger dan ooit. De drie genomineerde organisaties lopen hierbij voorop, omdat we bij hen echt zien dat het gebruik van data een verandering in de hele bedrijfsvoering én het contact met klanten teweegbrengt. Sleutelwoorden hierbij zijn personalisatie, relevantie en automatisering.”

Veertiende editie

De Customer Data Award is een initiatief van DDMA, branchevereniging voor data en marketing. De prijs wordt dit jaar voor de veertiende keer uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn door een vakjury getoetst aan de hand van criteria als analyse, segmentatie, datakwaliteit, datagebruik en data-integratie. Naast juryvoorzitter Kees Groenewoud bestaat de vakjury uit Marcel van der Marck (Mylon), Ewout Vis (Sanoma), Ceesjan de Vos (Vakmedianet) en Harm Olde (KPN).

De drie genomineerden presenteren hun case live op het podium tijdens de DDMA Customer Data Award Night op 19 maart, waar de winnaar bekend wordt gemaakt. Tijdens deze avond zijn er ook keynotes van Martijn Koning, CIO bij Alliander, over datagedreven transformaties en Laurens ten Cate, data scientist bij Amazon Web Services, over de technologie achter F1 Insights.

KPN wint DDMA Customer Data Award 2019

Klantwaarde creatie door optimale mix van customer service en relevante aanbiedingen

Tijdens de DDMA Data Dag 2019, het event voor data gedreven marketing, werd de KPN uitgeroepen tot winnaar van de Customer Data Award 2019. In de finale in een volle Kromhouthal in Amsterdam streden de drie finalisten KPN, DELA en Zilveren Kruis om de felbegeerde prijs.

KPN onderscheidde zich van de andere finalisten met name door de integraliteit van de case. KPN heeft op een zeer overtuigende manier laten zien dat data gestuurd werken de gehele organisatie betreft en dus ook een fors verander component met zich meebrengt.

Mark van der Vlies van KPN is verantwoordelijk voor de ingebrachte DDMA case. Hij zegt hierover: “KPN heeft als doelstelling de onbetwiste kwaliteitsleider van Nederland te worden. Ik zie deze Customer Data Award als een mooie erkenning voor de bijdrage die Data & Analytics samen met andere KPN afdelingen levert aan het verder verbeteren van onze dienstverlening.”

Het viel de jury op dat de relevantie van data groter was dan ooit, en dan niet de hoeveelheid van of de diversiteit in de gebruikte data, maar met name het intelligent omgaan met die data. Wat ook opviel was dat de cases allemaal goed onderbouwd waren met performance en resultaat indicatoren.

“Het niveau van de inzendingen lijkt ieder jaar hoger te zijn dan het voorgaande jaar”, aldus Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award. “Wat dit jaar met name opviel was het professioneel gebruik van analytics bij bijna alle cases, maar ook de onmiddellijke vertaling van inzichten door deze analytics naar communicatie toepassingen”, vervolgt Groenewoud.

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, die de branche naar een hoger niveau wil brengen onder het motto ‘Data. Maak er iets moois van’. De Customer Data Award is een bekroning voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De cases zijn door de vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder; rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Dela, KPN en Zilveren Kruis Achmea genomineerd voor DDMA Customer Data Award 2019

OPVALLEND HOOG NIVEAU VAN DATA DRIVEN MARKETING
Uit de vele inzendingen nomineert de jury KPN, DELA en Zilveren Kruis Achmea als finalisten voor de DDMA Customer Data Award 2019. De genomineerden presenteren hun case in een overvolle Kromhouthal te Amsterdam tijdens de DDMA Data Dag 2019 waar ter plaatse de winnaar wordt onthuld.
De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, die de branche naar een hoger niveau wil brengen onder het motto ‘Data. Maak er iets moois van’. De Customer Data Award is een bekroning voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De cases zijn door de vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder; rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Het viel de jury op dat de relevantie van data groter dan ooit was, en dan niet de hoeveelheid gebruikte data, maar met name het slim omgaan met die data. Wat ook opviel was dat de cases allemaal goed onderbouwd waren met ROI en KPI’s.
“Dit jaar waren er weer veel inzendingen, ieder jaar groeit dat aantal en dat vinden wij een mooi teken van het toenemende belang van Data Driven Marketing”, aldus Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award. “Het is mooi te zien hoe marketeers en organisaties dit jaar nog meer lijken open te staan om te leren van de data en de inzichten die dat oplevert. Het lijkt erop dat de carrière van een marketeer steeds meer een empirische zoektocht wordt waarbij continu naar verbetering wordt gezocht op basis van ‘trial en error”, vervolgt Groenewoud.

De grote groep die het tot de halve finale wist te schoppen bestond uit Rituals, Quality Wellness Resorts, Belfius Bank, PostNL, Coöperatie DELA, Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, Zilveren Kruis Achmea, KPN en Fontum Ventures. DELA, KPN en Zilveren Kruis Achmea wisten de jury echter te overtuigen met een sterke case:

  • DELA: DELA presenteerde een zeer knappe case, waarin zij lieten zien dat ze met data een mooie klantinteractie tot stand konden brengen. Doorslaggevend daarbij was de goede integrale aanpak op verschillende niveaus. Waaronder analytics, campagne management, IT en marketing.
  • KPN: KPN wist zich te onderscheiden door kritischer naar de beschikbare klantdata te kijken. Hierbij zijn ze tevens in staat geweest om de klanttevredenheid omhoog te krijgen. Zij waren op zoek naar het antwoord op de vraag: ‘Wat zijn nou logische momenten voor ons om de klant een commerciële propositie te doen die ook daadwerkelijk aansluit bij de beleving van de klant?’. Dit leidde bij KPN tot de conclusie dat een betere klantervaring en dienstverlening gebaseerd op relevantie veel beter werkt dan een commerciële propositie.
  • Zilveren Kruis Achmea: De case van Zilveren Kruis Achmea was een illustratie van hoe je innovatieve technologie kan toepassen in een deel van het klantcontact. We hebben het hier over een customer service toepassing, een intelligente chatbot op een bepaalde categorie klantvragen.

De Customer Data Award uitreiking vindt plaats tijdens de DDMA Data Dag (Tickets zijn nog verkrijgbaar online).

KNVB wint DDMA Customer Data Award 2017

KNVB heeft de DDMA Customer Data Award 2017 gewonnen. De ingezonden case van de voetbalbond werd door de jury uitverkozen boven die van de andere genomineerden, Vacanceselect, Manutan en Bilderberg Hotels.

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De prestigieuze prijs is een waardering voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De genomineerden zijn door een vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Analytics leidend in voeren klantdialoog

Dit jaar viel bij alle genomineerden op dat er meer aandacht wordt besteed aan het gericht toepassen van ‘data intelligence’. Analytics is daarmee duidelijk leidend geworden in het voeren van de klantdialoog. Toepassingen worden steeds creatiever, om resultaat te maximaliseren. Uit het juryrapport: “De ingediende cases geven allemaal blijk van de wens tot professionalisering op marketing en salesgebied, ambities om te excelleren in het ontwikkelen en toepassen  van datagedreven processen, een hoge mate van klant en data bewustzijn en – net zo belangrijk – een sterk lerend vermogen.”

Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award: “De winnende case van de KNVB  is een mooie follow-up van de winnaar van vorig jaar, Vakmedianet. Ook deze case laat zien dat data en de creatieve toepassing daarvan een enorme impact kan hebben op het ontwikkelen van je ondernemingsstrategie. Daarnaast is de consistente inrichting van de organisatie en het degelijke gebruik van middelen als gevolg van de gemaakte strategische keuzen reden om KNVB als winnaar te kiezen.”

Data en creatie

Diana Janssen, directeur van DDMA: “De Customer Data Award geeft al meer dan 10 jaar de stand van zaken in de sector weer. Om als marketeer klaar te zijn voor de 21e eeuw is het steeds belangrijker om niet alleen de technische, maar juist ook de creatieve kant van datatoepassing onder de knie te krijgen. Het is goed om in de ingezonden cases, en natuurlijk met name in de winnende case, te zien dat men echt bezig is om van data iets moois te maken. Ik feliciteer KNVB dan ook van harte met deze mooie prijs.

KNVB  presenteert de winnende case donderdag 23 november op de DDMA Data Dag. Ook de drie andere genomineerden komen over hun aanpak vertellen in meerdere parallelsessies.

KNVB, Manutan, Bilderberg en Vacanceselect genomineerd voor DDMA Customer Data Award 2017

KNVB, Manutan, Bilderberg en Vacanceselect zijn genomineerd voor de DDMA Customer Data Award 2017. Deze award beloont dit jaar voor de twaalfde keer de succesvolle inzet van klantdata in de customer journey. De vakjury maakte de nominaties bekend na een juryoverleg waarin een recordaantal inzendingen werd besproken.

De genomineerde cases sprongen er voor de jury uit vanwege het innovatieve en slimme gebruik van klantdata. Kees Groenewoud, juryvoorzitter: “We zien dat het gemiddelde niveau van de ingezonden cases jaarlijks stijgt: organisaties zijn echt steeds gerichter aan de slag met de inzet van data om hun klanten op persoonlijke wijze te benaderen. Wat de genomineerde cases dit jaar onderscheidt, is dat de inzet van data in de gehele organisatie goed geborgd is en op alle niveaus gedragen wordt.”

De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de brancheorganisatie voor data en marketing. De award wordt uitgereikt aan de organisatie die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen. Alle ingezonden cases zijn getoetst aan de hand van criteria als analyse, segmentatie, datakwaliteit, datagebruik en data-integratie.

De winnaar wordt op woensdagavond 22 november bekendgemaakt tijdens een speciale award-avond voorafgaand aan de DDMA Data Dag. De volgende dag zal de winnaar ook op het podium staan tijdens de DDMA Data Dag. In 2016 won uitgeverij Vakmedianet de prestigieuze prijs.

DDMA Data Dag

De winnaar en de andere genomineerden presenteren hun cases op het podium van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam tijdens de DDMA Data Dag op donderdag 23 november. Dit congres wordt georganiseerd in samenwerking met de DDMA Commissie Klantdata & Dialoog. Het thema van de DDMA Data Dag 2017 is ‘Enabling customer experiences’. Het is dé jaarlijkse update voor iedereen zich actief met klantdata bezighoud op operationeel, tactisch en strategisch niveau. De DDMA Data Dag 2017 wordt mede mogelijk gemaakt door Human Inference, EDM, Yourzine, Oxyma, Adobe, Cmotions, Crystalloids, Invenna en Microsoft.

Over DDMA

DDMA is de brancheorganisatie voor marketing en data. Onze 275 leden halen en brengen bij ons kennis over het inzetten van data om relevant te kunnen communiceren met hun doelgroepen. Daarom organiseren wij met en voor hen netwerk- en kennisbijeenkomsten. Wij eisen van onze leden dat zij handelen binnen het kader van de wet en de gedragscodes. Daarnaast spreken wij met de stakeholders in Den Haag en Brussel over de ontwikkeling van een duurzame data-economie.

Vakmedianet wint DDMA Customer Data Award 2016

Vakmedianet heeft de DDMA Customer Data Award 2016 in de wacht gesleept. De jury verkoos Vakmedianet, uitgeverij van ruim dertig vakbladen op het gebied van HR, finance en zorg, boven de andere genomineerden Marlies Dekkers, Centraal Beheer Achmea en Essent.De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de brancheorganisatie voor data driven marketing. De prestigieuze prijs is een waardering voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De genomineerden zijn door een vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

Klant als uitgangspunt

De vier genomineerden vielen allemaal positief op door de manier waarop zij klantgegevens inzetten voor relevante, gepersonaliseerde communicatie over de kanalen heen. Ook lieten ze allemaal zien dat het professioneel toepassen van data in toenemende mate op bestuursagenda staat en steeds meer wordt verankerd binnen de organisatie. Winnaar Vakmedianet loopt in die ontwikkeling volgens de jury voorop.

Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award: “Vakmedianet is er in geslaagd een cultuur te creëren die de klant als uitgangspunt neemt. Als resultaat van een veranderproces dat in 2013 is ingezet, is binnen de uitgeverij een compleet nieuwe manier van werken ontstaan. De traditionele zendstrategie is verdwenen, tegenwoordig staan contentcreatie en distributie op basis van klantkennis en klantbehoefte centraal. De aanpak van Vakmedianet is echt een voorbeeld voor de hele sector en inspireert andere bedrijven om data op een doelgerichte manier in te zetten in de dialoog met klanten.”

Maximale relevantie

Ceesjan de Vos, CMO van Vakmedianet: “Wij zijn als B2B-uitgeverij de afgelopen jaren compleet getransformeerd – van print naar online, van display naar content, van massa naar gepersonaliseerd en van outbound naar inbound. De achterliggende gedachte achter alles: maximale relevantie bieden aan zowel lezers als adverteerders, door inzichten uit data en content slim te combineren. Wij hebben die verandering bewust geleidelijk ingezet, met een goede balans tussen de impact op de organisatie, aandacht voor de klant en het veranderen van rollen en processen.”

Diana Janssen, directeur van DDMA: “De Customer Data Award is elk jaar weer een perfect moment om de stand van zaken in de sector te peilen. We zien het niveau van de inzendingen elk jaar hoger worden. Je ziet aan alles dat de inzet van data zich tot een volwassen vakgebied ontwikkelt. Tegenwoordig wordt er in de hoogste lagen van organisaties over besloten. Dat is ongelooflijk belangrijk, zowel voor bedrijven als voor consumenten. Ik feliciteer Vakmedianet dan ook van harte met de overwinning.”

Ceesjan de Vos van Vakmedianet presenteert de winnende case vandaag, donderdag 10 november, op de DDMA Data Dag. Ook de drie andere genomineerden (Marlies Dekkers, Centraal Beheer en Essent) komen over hun aanpak vertellen.

Sanoma wint Customer Data Award

Brancheorganisatie DDMA heeft gisteravond de Customer Data Award 2015 uitgereikt aan Sanoma. De award is een waardering voor de succesvolle wijze waarop Sanoma klantgegevens inzet om producten te verbeteren en content te personaliseren. Met de overwinning laat het mediabedrijf de drie overige genomineerden Emté, KPN en V&D achter zich.

Ewout Vis, Manager Marketing Intelligence & Big Data bij Sanoma: ‘De Customer Data Award is een geweldige waardering voor het hele datateam van Sanoma. Het laat zien dat data niet over nulletjes en eentjes gaat, maar over mensen. Mensen zitten niet continu te wachten op advertenties, dus het is de kunst om relevant te zijn. De enige manier waarop je dat kan doen, is door data-driven te werken. We combineren het surfgedrag van mensen in ons netwerk van meer dan 60 merken met onder meer abonnementsgegevens van onze tijdschriften, GPS-data, interesseprofielen en weerinformatie en tonen gebruikers op basis daarvan gepersonaliseerde content. Na een test bij VT Wonen rollen we deze aanpak nu uit over alle merken van Sanoma. We zagen namelijk niet alleen de aantallen kliks stijgen, maar ook de omzet groeien.’

Data is de toekomst
Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Awards: ‘De aanpak van Sanoma is een perfect voorbeeld van hoe je data in kunt zetten, zodat zowel het bedrijf als de klant er voordeel van heeft. Marketing heeft alles te maken met personaliseren en relevant zijn en dus moet je als organisatie data omarmen. Sanoma loopt voor in deze ontwikkeling en toont tevens de nodige durf. Daarbij is Sanoma ook open naar consumenten over hoe wordt omgegaan met de verzamelde data. Een winnende combinatie.’

Diana Janssen, directeur van DDMA: ‘Namens DDMA feliciteer ik Sanoma met het winnen van de Customer Data Award. Ik ben er trots op dat deze innovatieve cases een podium krijgen tijdens de DDMA Data Dag. Ze laten zien dat creatief gebruik van data de ROI daadwerkelijk vergroot.’

Datadag 2015
Als winnaar van de Customer Data Award presenteert Ewout Vis de Sanoma-case op de DDMA Data Dag, die vandaag, woensdag 18 november, plaatsvindt. Ook de andere genomineerden spreken en daarnaast laten experts als Arent van ’t Spijker van Blinklane Consulting, Joris Merks-Benjaminsen van Google en Roy Scheerder van Transavia zien hoe organisaties nieuwe kansen creëren door innovatief en intelligent gebruik van klantdata.

ING wint de Customer Data Award 2013

Tijdens het DDMA congres Data en Dialoog in de praktijk 2013 heeft ING donderdag 7 november de Customer Data Award 2013 in ontvangst genomen. De revolutionaire wijze waarop ING haar klantgegevens op operationeel en strategisch niveau heeft ingericht waren voor de vakjury doorslaggevende factoren. ING liet hiermee overige genomineerden Bol.com, Informa, Landal GreenParks, NS Hispeed en Zilveren Kruis Achmea achter zich.

Erkenning
Martin de Lusenet, Manager Customized Marketing & Customer Intelligence ING: ?Op Maat marketing binnen ING is een data-driven benadering ?pur sang?, die vooral het doel heeft om de klant beter te informeren en te bedienen. Revolutionair, zeker binnen de financiële sector. Bij ons zijn niet de bankwaarde, winst en rendement de belangrijkste parameters die het proces bepalen, maar het response en de NPS. Er is geen bedrijf in Nederland of Europa die op zo?n schaal, in verschillende kanalen, zo ver is gekomen als ING. Het winnen van de Customer Data Award is een geweldige erkenning voor alle effort die wij als organisatie hier in hebben gestoken.

ING als aansprekend voorbeeld
De ING-case is een zeer aansprekend voorbeeld van implementatiekracht en innoverend vermogen. Daarnaast illustreert ING de kracht van het inzetten van meerdere kanalen in een complexe omgeving. Hoewel alle ingezonden cases zeer sterk waren en goed doordacht, scoorde ING op deze punten toch het best. Het niveau van de Customer Data Award 2013 was ongekend hoog waardoor het juryproces erg uitdagend was. De beslissing was in die zin lastig dat we het eigenlijk jammer vonden dat er maar één winnaar kan zijn. Niettemin was uiteindelijk het eindoordeel unaniem en eensluidend.?, aldus juryvoorzitter Kees Groenewoud.

Inspirerende cases
De inspirerende cases van alle genomineerden zijn vanaf dinsdag 12 november aanstaande exclusief te downloaden in de online kennisbank van DDMA. Dé plek waar marketeers terecht kunnen voor referentiemateriaal, feiten en cijfers. De kennisbank biedt cases/presentaties, onderzoek, branchecijfers, cursussen/opleidingen en vakinspiratie op het gebied van dialoogmarketing.