Rituals wint innovation award bij DDMA Customer Data Awards 2024

De winnaar van de DDMA Customer Data Awards 2024 is vandaag bekendgemaakt tijdens DDMA NEXT in Capital C in Amsterdam. Cosmeticabedrijf Rituals trok aan het langste eind in de categorie Innovation.

Volgens de jury heeft Rituals een duidelijke visie op hoe ze data willen inzetten om klantbeleving, naast in hun winkels, óók in hun marketingkanalen centraal te stellen. In de case is goed over de opzet en elk detail nagedacht. De combinatie van IT-architectuur, tooling en een zelf ontwikkeld AI-model werkt uitstekend. De case ontstijgt daarmee het niveau van een pilot. Er zijn nog zeker veel kansen te benutten. Dat blijkt ook uit de vervolgstappen die Rituals voor zichzelf heeft geformuleerd.

Rituals laat men de winst andere genomineerden FrieslandCampina Professional, Intergamma en viaBOVAG.nl achter zich.

Rafne ten Oever, senior manager analytics & AI bij Rituals: “Het is fantastisch om te zien dat we met deze synergie van technologie, AI en teamwork een verbeterde klantervaring en marketing efficiency weten te realiseren. Deze award is een geweldige blijk van waardering voor onze jarenlange innovatieve samenwerking met DEPT.”

Nieuwe prijscategorieën: Data Transformation en Innovation

Dit jaar introduceerde de organisatie twee nieuwe categorieën: Data Transformation en Innovation. De categorie Data Transformation is geschikt voor organisaties die data en analytics binnen hun gehele bedrijfsvoering hebben geïmplementeerd. In de categorie Innovation kunnen cases worden ingediend door organisaties die data hebben toegepast op één of een aantal specifieke uitdagingen binnen de organisatie.

Over de DDMA Customer Data Awards
De DDMA Customer Data Awards werden dit jaar voor de tweede keer uitgereikt tijdens DDMA NEXT op donderdag 28 november 2024 in Capital C in Amsterdam. DDMA NEXT is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en wordt mede mogelijk gemaakt door Google, Pega en GX Software. De Customer Data Awards worden georganiseerd door DDMA en de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement en mede mogelijk gemaakt door Pega, Google en GX Software.

Over DDMA
DDMA is de grootste branchevereniging voor marketing en data. Wij zijn een netwerk van ruim 360 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data succesvol en verantwoord willen inzetten voor marketingdoeleinden. Wij duiden ontwikkelingen op het gebied van technologie, regelgeving en ethiek en brengen marketeers, dataspecialisten en juristen bij elkaar om hen te helpen groeien in hun vak. Ook bevorderen we zelfregulering en zijn we gesprekspartner van beleidsmakers en toezichthouders.

Het programma is rond: tot 28 november!

Over twee maanden is het zover! Op donderdag 28 november organiseren wij de derde editie van DDMA NEXT. We kijken uit naar je komst! Om je alvast voor te bereiden op je bezoek, hebben we hieronder elk onderdeel van het programma voor je uitgelicht.

1. Human Context: de missing link om meer uit je data te halen. En de rol van marketing!

Net zoals woorden betekenis krijgen in een zin, krijgt data betekenis in de juiste context. In deze presentatie verkent Aljan de Boer (TrendsActive & Institute for Real Growth) een aantal belangrijke sociaal-culturele trends: veranderende behoeften van mensen en ontwikkelingen in de maatschappij die ons helpen nieuwe kansen te ontdekken. Hij laat zien hoe het toevoegen van de menselijke factor aan data-analyse en technologische ontwikkelingen leidt tot dieper inzicht en betere beslissingen. Marketeers spelen hierin een essentiële en unieke rol. Zij stellen hun organisaties niet alleen in staat om data en tech beter te begrijpen, maar ook echt te benutten voor strategische groei.

2. De toekomst van marketing in het AI-tijdperk

Generatieve AI lijkt de eerste technologie die over echt alle lagen, afdelingen en sectoren heen verandering brengt in organisaties. Maar wat betekent die verandering voor je marketingmix? Hoe kan AI echt voor jou, je team en je marketingstrategie werken? Op basis van inzichten uit zijn bezoek aan Silicon Valley in november en tal van praktijkvoorbeelden, biedt Job een helder beeld van de (on)mogelijkheden. Hij zal niet alleen vertellen hoe je AI kunt inzetten om direct meer impact te maken, maar ook welke toekomstige trends je als marketingbeslisser in de gaten moet houden.

3. Nieuwe regels, nieuwe realiteit in advertising: zo benut je als marketeer de mogelijkheden in 2025

Het internet is al lang niet meer het wilde westen van de jaren negentig. Grote platformen staan anno 2024 onder steeds strengere regels. Denk hierbij in het bijzonder aan de Europese Digital Services Act, Digital Markets Act en AI Act. Deze nieuwe wetgeving vereist meer transparantie in online reclame, verbiedt self-preferencing en stelt hoge eisen aan AI en aanbevelingssystemen. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor het verdienmodel van onder meer Google en Meta. Maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de niet-geringe gevolgen voor adverteerders. De grote vraag is dan ook: hoe bereik je de consument nog effectief? Tijdens deze sessie bespreken we de nieuwe speelruimte voor marketeers in 2025, met concrete inspiratie om optimaal in te spelen op deze veranderende digitale realiteit.

4. De beste datagedreven merken van 2024

De DDMA Customer Data Awards zijn dit jaar voor het eerst onderdeel van DDMA NEXT. De winnaars van de Awards betreden het podium om de middag feestelijk af te sluiten én tastbare inspiratie te bieden. Zo krijg je uit eerste hand een kijkje in de aanpak van de beste datagedreven merken van het jaar. De genomineerde kanshebbers voor een podiumplek maken we binnenkort bekend.

Bekijk het tijdschema hier.

Eneco en Omoda winnen de DDMA Customer Data Awards 2023

De winnaars van de DDMA Customer Data Awards 2023 zijn vandaag bekendgemaakt tijdens DDMA NEXT. Energieleverancier Eneco trok aan het langste eind in de categorie Enterprise. De Data Challenger Award werd uitgereikt aan fashionretailer Omoda.

Winnaar Enterprise: Eneco

Volgens de jury illustreert de case van Eneco een uitdaging waar veel ondernemingen voor staan: hoe zorg je voor relevante, persoonlijke en consistente communicatie over alle kanalen heen, waarbij je maximaal rekening houdt met alle gegevens die je van klanten krijgt. Zowel over personalisatie vanuit service-oogpunt, als voor commercie. Eneco is zeer geslaagd in het tackelen van deze uitdaging, aldus de jury. De compleetheid en precisie waarmee de case is uitgevoerd valt op. Over elk detail lijkt te zijn nagedacht. De next best actions worden omnichannel uitgeserveerd en actief gebruikt in de bemande kanalen.

Jeroen Ronkaerts en Joost Vroonhof (Eneco):  “We zijn heel trots op deze prijs en de mooie woorden van de jury. Een enorme waardering van 3 jaar aan hard werken aan ons eigen Cupido NBA-platform, waarmee we in al onze marketingkanalen kunnen sturen op klantwaarde, klanttevredenheid én CO2-reductie.”

Winnaar Data Challenger: Omoda

Als omnichannel fashion retailer ervaart Omoda wereldwijd de nadelen van het gemak waarmee consumenten online kleding kunnen bestellen én retourneren. Omoda heeft de aanpak van dit probleem op een slimme manier weten te koppelen aan marge. Hierdoor profiteert Omoda én het milieu zonder dat de klant bewust hinder ondervindt, aldus de jury. Met slim gebruik van data en twee algoritmes wordt er écht een win-win gerealiseerd. Een mooi voorbeeld voor andere bedrijven om inspiratie uit te putten.

Yoran van Bezooijen (Omoda): Met return-based bidding hebben we op winst geoptimaliseerd dankzij innovatie en een veilige data-infrastructuur. Daarnaast dragen we bij aan duurzame e-commerce en verbeteren we de klantbeleving. Ik ben enorm trots op het team en ons harde werk dat de jury heeft erkent.

Over de DDMA Customer Data Award

De DDMA Customer Data Awards werden dit jaar voor het eerst uitgereikt tijdens DDMA NEXT op donderdag 30 november in Capital C in Amsterdam. DDMA NEXT is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en wordt mede mogelijk gemaakt door Google en Capgemini. De Customer Data Awards worden georganiseerd door DDMA en de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement.

Europees oordeel over gerechtvaardigd belang eindelijk in zicht?

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft tennisbond KNLTB onlangs een boete opgelegd. Aan die boete ligt een omstreden visie van de AP op commerciële belangen bij de verwerking van persoonsgegevens ten grondslag. De rechtbank Amsterdam twijfelt over de visie van de AP en heeft vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU). Maar hoe kan het dat de AP er zo’n strenge visie op nahoudt, terwijl rechters, rechtswetenschappers en de advocatuur het allemaal anders zien?

Tijdens DDMA Next op 11 oktober geeft Martijn Poulus, advocaat en sr. legal counsel bij DDMA, antwoord op deze en andere vragen. Dit artikel is alvast een voorproefje van het kijkje achter de schermen van Europese regelgeving, handhaving en rechtspraak dat Martijn op 11 oktober gaat geven.

De KNLTB-zaak

Alweer in 2020 heeft de AP aan KNLTB een boete opgelegd van 525.000 euro. Reden: KNLTB heeft persoonsgegevens van leden verstrekt aan twee sponsoren. De tennisbond stelt dit te hebben gedaan om haar gerechtvaardigde belangen te behartigen. Volgens KNLTB creëerde de bond door het verstrekken van de persoonsgegevens meerwaarde van het KNLTB-lidmaatschap. De AP ziet dit anders: volgens de AP had KNLTB een uitsluitend commercieel belang (geld verdienen) bij het verstrekken van de persoonsgegevens en had KNLTB aan alle betrokkenen toestemming moeten vragen. Inmiddels is de zaak beland bij de rechtbank Amsterdam. Omdat de rechtbank twijfelt over de uitleg van het begrip ‘gerechtvaardigd belang’, heeft de rechtbank daarover vragen gesteld aan het HvJ EU.

Andere versies op gerechtvaardigd belang

De strenge visie van de AP is al lange tijd onderwerp van discussie. Sinds de publicatie van een normuitleg over het onderwerp ‘gerechtvaardigd belang’ bestaat er veel kritiek op de uitleg van dit begrip door de AP. Heel kort gezegd vindt de AP dat het “enkel dienen van zuiver commerciële belangen” niet als een gerechtvaardigd belang kan kwalificeren. In de Voetbal-TV zaak, die ook over de uitleg van het begrip ‘gerechtvaardigd belang’ gaat, heeft de AP in eerste aanleg en in hoger beroep ongelijk gekregen. En zelfs de Europese Commissie vond het nodig de AP erop te wijzen dat de uitleg van de AP niet klopt. Volgens de Europese Commissie beperkt de uitleg van de AP de vrijheid van ondernemerschap, een Europees grondrecht.

Waarom is de AP zo streng?

In reactie op de brief van de Europese Commissie heeft Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, een inkijkje gegeven in de redenen waarom de AP – ondanks alle kritiek – bij haar standpunt blijft. Volgens Wolfsen kan een zuiver commercieel belang nooit opwegen tegen het privacybelang van een betrokkene. Ook vindt Wolfsen dat het de AP als onafhankelijke toezichthouder vrij staat invulling te geven over een onderwerp waarover rechters of de European Data Protection Board, het samenwerkingsverband van Europese privacytoezichthouders, nog geen eenduidige interpretatie hebben gegeven. Dat veel experts het met deze zienswijze niet eens zijn, is inmiddels bekend. Het is nu afwachten hoe het Hof van Justitie van de Europese Unie hiernaar kijkt. Het Hof doet hier naar verwachting pas over een jaar of twee uitspraak over.

Ook benieuwd wat de achtergrond is van de handhaving van de AP? Kom op 11 oktober naar Martijn en andere topsprekers luisteren tijdens de eerste editie van DDMA NEXT.

DDMA Podcast: Shaping the Future

Onder de noemer ‘Shaping the Future’ stelt DDMA NEXT als doel om de marketingsector klaar te stomen voor de toekomst. Met dezelfde missie heeft de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement de gelijknamige Podcast Shaping the Future in leven geroepen. In deze podcast brengt de commissie per trend de toekomst in beeld. Nu te beluisteren via je favoriete podcast-app.

Waar gaat de podcast over?

In deze podcast gaan we in gesprek met visionairs en voorlopers uit verschillende hoeken van het werkveld over alles wat je nú wil weten over lange-termijn-marketingtrends. Per aflevering behandelen en definiëren we een trend waarvan we verwachten dat die de komende 10 jaar belangrijk gaat worden. Wat kan het in de praktijk betekenen voor je organisatie? En hoe kun je je erop voorbereiden? Dat en nog veel meer komt voorbij in de DDMA Podcast: Shaping the Future. De eerste 3 afleveringen zijn te beluisteren via je favoriete podcast-app, of te bekijken via Youtube.

Hoe is het eigenlijk met… de e-Privacyverordening?

Tijdens DDMA Next op 11 oktober geeft Martijn Poulus, advocaat en sr. legal counsel bij DDMA, antwoord op deze en andere vragen. Dit artikel is alvast een voorproefje van het kijkje achter de schermen van Europese regelgeving, handhaving en rechtspraak dat Martijn op 11 oktober gaat geven.

Hoe het begon (in 2012!)

Precies tien jaar geleden, in 2012, lanceerde de Europese Commissie een initiatief om het gegevensbeschermingsrecht in de Europese Unie (EU) te moderniseren. Uit dat initiatief zijn twee concrete plannen voortgekomen: het tot stand brengen van ‘algemene’ gegevensbeschermingsregels in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en meer specifieke regels rondom elektronische communicatie in de e-Privacyverordening. Dat de AVG al ruim vier jaar van toepassing is mag inmiddels duidelijk zijn. Het oorspronkelijke idee was om de e-Privacyverordening op dezelfde datum als de AVG (25 mei 2018) van toepassing te laten worden. Dat is niet gelukt. Sterker nog: het voorstel voor de e-Privacyverordening ligt inmiddels al jaren op de plank. Hoe kan dat? Komt de e-Privacyverordening er ooit nog? En is de komst van de e-Privacyverordening eigenlijk nog wel nodig?

Achtergrond: wat regelt de e-Privacyverordening?

Het voorstel voor de e-Privacyverorening bevat heel grof gezegd specifieke gegevensbeschermingsregels over elektronische communicatie. Denk aan onderwerpen als telemarketing, het versturen van e-mails en andere berichten en het plaatsen en uitlezen van cookies en vergelijkbare technologie.

Waarom verloopt het wetgevingsproces zo stroef?

De e-Privacyverordening is, om meerdere redenen, een moeizaam dossier. Zo konden lidstaten het over een aantal belangrijke onderwerpen maar niet eens worden. Met name Frankrijk en Duitsland stonden gedurende de complexe onderhandelingen – voor en achter de schermen – vaak lijnrecht tegenover elkaar. Omdat de e-Privacyverordening grote en uitlopende gevolgen lijkt te gaan hebben voor online reclame, media en telecommunicatie is daarnaast vanuit verschillende sectoren en door uiteenlopende belanghebbenden stevig gelobbyd. Ook dat heeft er voor gezorgd dat er het proces niet bepaald voortvarend is verlopen.

Inmiddels is – na jaren van soebatten dus – door de Europese Raad een gezamenlijk standpunt over de e-Privacyverordening bereikt. Sinds mei 2021 zijn de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad met elkaar in onderhandeling over een definitieve versie van de verordening. De verwachting is dat deze onderhandelingen door alle tegengestelde meningen ook nog wel even zullen duren. Net als in andere fases van het wetgevingsproces, liggen daar uiteenlopende politieke visies aan ten grondslag.

Is de e-Privacyverordening nog wel nodig?

Naast tijd hebben ook andere ontwikkelingen sinds het eerste voorstel voor de e-Privacyverordening niet stilgestaan. Zo is in de EU inmiddels – verrassend snel – nieuwe wetgeving in de vorm van de Digital Services Act tot stand gekomen, die op bepaalde onderwerpen met de e-Privacyverordening overlapt. Verder heeft ook de markt niet stilgezeten: third-party cookies worden uitgefaseerd en grote browsers bieden mogelijkheden om deze cookies te blokkeren. De kans is dus groot dat de regels in de e-Privacyverordening mogelijk alweer achterhaald zijn, áls de wet er al komt.

Ook benieuwd hoe het er qua besluitvorming en wetgeving aan toegaat in Europa? Kom op 11 oktober naar Martijn en andere topsprekers luisteren tijdens de eerste editie van DDMA NEXT.

Auteur: Martijn Poulus

De line-up van DDMA NEXT is (bijna) compleet!

We tellen de dagen af tot de allereerste editie van DDMA NEXT. Over iets meer dan een maand, op 11 oktober, brengen topsprekers je op de hoogte van alle niet-te-missen ontwikkelingen in data-driven marketing. Onder de noemer ‘Shaping the future’ hebben we een wervelende line-up samengesteld, speciaal gecureerd voor beslissers.

Onze belofte aan jou als bezoeker is dat je in 1 middag alleen dingen hoort die je echt móet weten om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Geen hypes, geen waan van de dag, maar wel: de trend achter de trends en het grote verhaal. De volgende experts gaan daarvoor zorgen:

  • Diana Janssen, directeur van DDMA, trapt af met de pijlers waarop jouw marketingstrategie in 2030 moet zijn gestoeld. Vooruitkijken is een must, zeker nu het werk van marketingleiders steeds complexer (én interessanter) wordt.
  • Benedict Evans, vermaard tech-analist, kan als geen ander de grote tech-trends van nu duiden. Crypto, web3, VR, metaverse – hoe ga je om met zulke veelomvattende ontwikkelingen en wat kunnen we leren uit het verleden?
  • Sarah Reintjes loopt als digital transformation leader al jaren mee in de digitale wereld. Daarom weet zij precies hoe disruptieve ontwikkelingen kunnen zorgen voor de beste ideeën. Retail media is zo’n nieuw idee voor adverteerders, dat inmiddels aan een indrukwekkende opmars bezig is.
  • Martijn Poulus, advocaat en sr. legal counsel bij DDMA, neemt je mee achter de schermen van Europese regelgeving, handhaving en rechtspraak. Na afloop weet je hoe je moet omgaan met al die Europese wetsvoorstellen en uitspraken van toezichthouders die je om de oren vliegen. Spoiler: paniek is niet nodig.
  • Tijdens een paneldiscussie live on stage discussiëren marketing chiefs, waaronder Philippe Stulens, CMO van Randstad Groep Nederland, over een van de meest urgente thema’s van onze sector, het marketingteam van de toekomst. Hoe werken verschillende disciplines optimaal samen, welke vaardigheden zijn onmisbaar om wendbaar te blijven en hoe behoud je talent?
  • Hilary Richters, lead digital ethics bij Deloitte, sluit de dag af met een vlammend betoog over het belang van ethiek, inclusief praktische tips. Hoe zet je jouw morele kompas in om met data en technologie waarde te creëren voor iedereen?

Ook op zoek naar onmisbare inzichten om verder te bouwen aan de toekomst van jouw merk en organisatie? Bestel je hier je tickets voor DDMA NEXT.

DDMA NEXT: een nieuw congres voor beslissers

Het data-driven marketingvak is geen dag hetzelfde. Wetgeving verandert, businessmodellen staan onder druk en consumenten verwachten terecht steeds meer, qua relevantie, service én privacy. Daarom richt DDMA zich met DDMA NEXT op leiders die elke dag fundamentele keuzes maken over de toekomst van merken en hun klanten. De eerste sprekers zijn al bekend:

  • Hilary Richters, lead digital ethics bij Deloitte, laat zien waarom niemand nog om ethiek heen kan
  • Benedict Evans, tech-analist, zet trends als Metaverse en Web-3 in perspectief
  • Martijn Poulus, advocaat en sr. legal counsel bij DDMA, met een holistisch perspectief op (Europese) wetgeving en handhaving

Diana Janssen, directeur DDMA: “We kiezen bewust voor een compact programma met een select aantal topsprekers. Beslissers in de marketingsector zijn druk bezet. Daarom horen ze tijdens DDMA NEXT de zaken die ze echt móeten weten, in één middag. Ons doel is om deze toplevel-beslissers te helpen betere keuzes te maken, bijvoorbeeld over nieuwe verdienmodellen of het optimale gebruik van data en technologie. Aanwezigen sluiten de dag af in de wetenschap dat ze het overzicht hebben en niet achter elke hype aan hoeven lopen. Dit sluit naadloos aan bij onze belofte dat de sector dankzij DDMA altijd is voorbereid op de toekomst.”

DDMA NEXT wordt gepresenteerd door tech-journalist Anic van Damme en gesponsord door Capgemini. Tickets zijn vanaf nu te koop, met €50 early bird-korting tot 8 juli, via ddmanext.nl.